Widok

Rower szosowy?

-nie chodzi o rozmiar ramy,material z ktorego jest zrobiona i oczywiscie o osprzet w jaki rama jest wyposazona.
Chodzi o rozmiar koł (teoretycznie szosa, rower torowy rozmiar 700 (28cali) jaka jest roznica w jezdzie ,predkosciach "wygoda" miedzy kolami 26cali ,a 28?
popieram tę opinię 4 nie zgadzam się z tą opinią 0
Nie jeździłem na 26" szosowych, o ile takie są, ale na małych kołach mam wrażenie większej podatności na skręty. Szosa, jak sama nazwa wskazuje służy do rozwijania prędkości, zatem:
- nie jeździmy wężykiem, nie omijamy korzeni, nie miesimy piasku na dróżkach. Czyli stabilna jazda do przodu preferuje duże koło.
- dodatkowo rozmiar koła stanowi element całego przełożenia kadencja-prędkość (czy też moment na korbę - siła na bicykl). W rezultacie na tych samych przełożeniach jedzie się szybciej (i ciężej) przy danej kadencji. Oczywiście przy danej mocy na pedał, taka sama prawie moc idzie na rower. Różnica między 26 a 28 na kole jest jak 13, a 14 na tylnej zębatce, czyli 1 bieg.
- na pewno rozpędzanie dużych kółek wymaga więcej energii (moment bezwładności), ale ta energia jest potem zachowana w obracających się kółkach, zatem na szosie nie ma to znaczenia, a przy zabawach w berka i rower-polo ma zasadnicze :)

Niektórzy twierdzą, że cienka opona ma znaczenie tylko jeśli chodzi o opory powietrza i wagę, a opory toczenia na cienkiej są większe. Mnie to nie przekonuje - na twardym i gładkim podłożu, czuję mniejsze opory, ale może mieć na to wpływ gładkość opon, bo na semislickach 26" jednak denerwujące brzęczenie bieżnika ciągle słychać.

Moim zdaniem, jeśli nie cudować z niszowymi wytworami, to jedynym wyborem na szosę są duże kółka. No ale ja jestem znany jako przeciwnik 26" dla dorosłych mężczyzn. Trochę to jak z każdą dyskusją ideologiczną :)

Odczucia moje z małych kółek są takie, że jedzie się jak na składaku. W amatorskiej jeździe różnice prędkości na sprzęcie osiąga się ze sztywności roweru, oporach toczenia, rodzaju kierownicy i wadze roweru. Myślę, że wielkość kółek byłaby drugorzędna. Natomiast dany rodzaj kółek jest zwykle przyczepiony do określonego typu roweru i to decyduje.

Ja bym wybierał gładkie, cienkie opony, mocno napompowane.
popieram tę opinię 4 nie zgadzam się z tą opinią 0
Sorry, chodziło o rower torowy, a ja o rowerze w ogóle. Nie ma powyższej wypowiedzi :)
popieram tę opinię 4 nie zgadzam się z tą opinią 0
Na szosę, a tym bardziej na tor nie ma co brać mniejszego koła, to ma znaczenie w terenie, w jeżdzie technicznej. Chyba ze chcesz zostać kurierem. Zresztą spójż na zawodowych kolarzy i na to na czym jeżdzą, to jest najlepsza odpowiedź, bo podyktowana ergonomią, osiągami i latami doświadczeń.
popieram tę opinię 4 nie zgadzam się z tą opinią 0
Koło 26" z oponą 2,1" ma mniej więcej taką samą średnicę jak koło 28" z oponą 23mm.

Koło 26":
-obręcz 559mm
-opona 2,1" to 53mm
Razem daje 665mm

Koło 28":
-obręcz 622mm
-opona 23mm
Razem 668mm

Więc jak ktoś chce się doszukiwać jakichkolwiek różnic, to znajdzie jedynie w masie i oporach powietrza. Szerokość opony pomijam, bo tu duże znaczenie ma ciśnienie. Przy 2bar większy balon daje mniejsze opory toczenia, ale szosę ładuje się do 6-8bar, więc te różnice się zacierają, a zysk masy na cienkiej oponie jest nieporównywalnie większy.
popieram tę opinię 2 nie zgadzam się z tą opinią 0
Mam wrażenie, że założyciel wątku myślał raczej o takich kółkach:
http://bethelcycle.com/product/hed-h3d-wheelset-650c-clincher-84122-1.htm
Też napisałem elaborat o 26", a potem załapałem :)
popieram tę opinię 1 nie zgadzam się z tą opinią 0
Ale w torowych raczej nie ma 26", więc o co tak na prawdę autor pyta?

Jeżeli chce porównać rower torowy do mtb, to są to rowery nieporównywalne. Zupełnie inna specjalizacja.
popieram tę opinię 1 nie zgadzam się z tą opinią 1
Przecież 650c to 26", tak jak 700c to 28 cali
dokładnie 26" = 660mm, 28" = 711mm.
Czyli są mniejsze koła na tor i do triathlonu/czasówek. po co - nie znam się, może chodzi o przyspieszenie na torze, może o jeszcze bardziej zmienioną geometrię ramy do czasówki (rozłożenie nacisku równomiernie na oba koła poprzez wysuniecie kolarza do przodu) - te śmieszne ramy z podcięciem na koło i pionową sztycą służą do tego samego, ale na szosie zwiększa to niebezpieczeństwo wywrotki przy hamowaniu.
popieram tę opinię 3 nie zgadzam się z tą opinią 0
26 " -559 mm
28" - 622 mm
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 1
Ok, to przeliczenie rowerowe, ja podałem proste przemnożenie przez 2.54, czyli zamianę cali na mm. Faktycznie nie pasuje do tematu forum :)
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0
No ale 700c tp też 28 cali, tyle, że to są cale szosowe.
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0
to moze inaczej - czemu rozpatrujesz te 26-tki i co chcesz dizęki nim osiągnąc?
popieram tę opinię 1 nie zgadzam się z tą opinią 0
-moze chodzi o wielkosc kol w rowerze,na np.allegro mozna trafic szose rama np 52 z kolami 26 i sa tez "normalne" rama 52 z kolami 28 chyba o to chodzilo.Roznicy chyba duzej nie ma jezeli chodzi o zwykla "uliczna " szose i tak chodzi o power w nogach ;).
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0
650cc dedykowane są głównie dla juniorskich szosówek. przy pełnym obrocie koła 700x23C przejedzie większy dystans niż 650cc. jeżeli masz więcej niż 160cm wzrosty to daj sobie spokój. większe koło lepiej wybiera nieróności.
popieram tę opinię 3 nie zgadzam się z tą opinią 0

Inne tematy z forum Rowery

Jaki rower godny polecenia... (23 odpowiedzi)

Pytanie do "specjalistów" którzy chcieliby coś doradzić - szukam roweru , stary został przekazany...

Jaki rower miejski kupic? (24 odpowiedzi)

Chcę kupić rower miejski, ale nie wiem co wybrać, bardzo podobają mi się w kolorze białym. Chcę...

gdzie dobry serwis rowerowy? (10 odpowiedzi)

cześć, tak się składa, że dużo jeżdze, ale mam dwie lewe ręce i mało cierpliwości do...

do góry