Widok
Lotos stawia na biopaliwa z konopii
Opinie do artykułu: Lotos stawia na biopaliwa z konopii.
Gdański koncern paliwowy chce inwestować w rozwój badań nad bioetanolem drugiej generacji z masy konopnej. Prace mają ruszyć dzięki podpisanemu właśnie listowi intencyjnemu pomiędzy Grupą Lotos oraz Instytutem Włókien Naturalnych i Roślin Zielarskich z Poznania.
Konopie to roślina wielorakiego wykorzystania. Dostarczają nasion, wiechy konopne są wykorzystywane w farmacji oraz w produkcji suplementów diety, włókna konopne do celów tekstylnych. Natomiast roślina konopna jako biomasa ...
Gdański koncern paliwowy chce inwestować w rozwój badań nad bioetanolem drugiej generacji z masy konopnej. Prace mają ruszyć dzięki podpisanemu właśnie listowi intencyjnemu pomiędzy Grupą Lotos oraz Instytutem Włókien Naturalnych i Roślin Zielarskich z Poznania.
Konopie to roślina wielorakiego wykorzystania. Dostarczają nasion, wiechy konopne są wykorzystywane w farmacji oraz w produkcji suplementów diety, włókna konopne do celów tekstylnych. Natomiast roślina konopna jako biomasa ...
Tak.
Dokładnie tak jak mówisz. A kiedy minimalna ilość tego dodatku zostanie zwiększona przez kolejną dyrektywę z UE to trzeba będzie albo wykupić więcej ziemi pod uprawy dla Insytutu albo uwolnić rynek i udostępnić te konopie rolnikom- podwykonawcom. Bo PGR-ów już niema. I wtedy ceny jedzenia też poszybóją w górę... I będą kolejne afery.
Ten problem, z biopaliwami, zauważono już dawno
Dlatego biopaliwa nigdy nie zastąpią innych źródeł energii w 100 procentach. Należy się nastawić na to, że w przypadku jak w najbliższych latach nie nastąpi jakieś rewolucyjne odkrycie w nauce, nie będzie żadnego jednego rozwiązania mającego na celu zastąpienie paliw kopalnych całkowicie. Będzie kilka, kilkanaście rozwiązań, żadne nie zdominuje rynku jak to ma miejsce w przypadku ropy.
Obecnie zarówno etanol w benzynie jak i FAME w oleju napędowym jest na poziomie 7 % jako udział biopaliw w energetyce. Ten udział ma stale rosnąć. Etanol jest dobrym paliwem do silników benzynowych, ma wysoką wartość liczby izooktanowej, jedynym problem z nim związanym jest jego higroskopiność a co za tym idzie przy kontakcie z powietrzem tworzy mieszaninę azeotropową z wodą w stosunku 95:5 (v:v). Jak nie trudno się domyślić woda z benzyną tworzą emulsję dlatego trzeba dodawać specjalne związki chemiczne zwiększające rozpuszczalność wody w benzynie.
przepraszam ale muszę skorygować etanolu w benzynie jest max 5% a FAME czyli bioestrów w oleju napędowym max 7 % (wymóg ustawowy). Etanolu może być więcej np. w Brazylii popularna jest benzyna E85, czyli 85% tej benzyny to etanol, niestety nie każdy silnik benzynowy na tym pojedzie. Poza tym to nie etanol daje kopa (czyli podwyższa liczbę oktanową) a przede wszystkim etery MTBE i etbe. mtbe i etanolu w 95 zazwyczaj jest po około 4% a w 98 zazwyczaj jest ETBE w ilości powyżej 10%. Poza tym po zawartości ETBE lub MTBE można poznać czy benzyna jest z Gdańska czy też z Płocka albo-li zza granicy. A jeśli chodzi o liczbę to liczba jest oktanowa a nie izooktanowa (choć to właśnie do czystego izooktanu i jego mieszanin z n-heptanem się ją porównuje).
No i wszystko jasne!..
Trzeba kolegom z Instytutu dać zarobić, bo być może za trochę więcej niż rok trzeba będzie prosić ich o pracę. Ale gdyby przypadkiem okazało się, że jakieś biopaliwo z tego wyjdzie, to nie tylko samochody będą je żłopać... Do tej inicjatywy powinni też dołączyć plantatorzy tytoniu, zielarze...
Biopaliwo = katastrofa
Należy podkreślić , że dodatki "bio" dodawane do paliwa skutecznie niszczą silniki w naszych samochodach . Większość samochodów w Polsce ma ponad 10 lat . Nie są one dostosowane do korzystania z biopaliwa . Regularne korzystanie z biopaliwa przyspiesza konieczność wykonania generalnego remontu silnika . Najbardziej niszczone są elementy systemów wtrysku paliwa . Poza tym w cylindrach silnika osadza się trudny do usunięcia nagar . Biopaliw należy unikać , a nie chwalić się nimi .
Sens?
przecież ma być wnet 1000000 elektryków naszej produkcji tak obiecywał (i nie tylko wielki giniol) to po co nam paliwo z konopii. |słusznie się zauważa ,że zamiast konopi może rosnąc burak lub malina. Ale wiadomo ten system działa na swoją orzyść no bo co ma wspólnego znawca zieleniny z ropą naftową. Unikajmy lotosu.