Odpowiadasz na:

Re: WYBORY, okręg 14 Bojano

Zapraszam na stronę

https://www.facebook.com/KordylewskaMalgorzata

Pan wójt odnosząc się do zadłużenia wskazuje kwotę z końca 2012 roku kiedy jeszcze nie był wójtem.... rozwiń

Zapraszam na stronę

https://www.facebook.com/KordylewskaMalgorzata

Pan wójt odnosząc się do zadłużenia wskazuje kwotę z końca 2012 roku kiedy jeszcze nie był wójtem. Został nim dopiero blisko pół roku później. W tym czasie gmina spłacała raty kredytu, a więc jej zadłużenie spadło ze wskazanego przez wójta w kwocie 17,5 mln do 15,5 mln. Przyjęta więc do porównania kwota 17,5 mln nie odnosi się w żadnym wypadku do momentu rozpoczęcia przez pana wójta kadencji. Ponadto jako datę końcową pan wójt wskazuje koniec października 2014, czyli są to kolejne 3 miesiące w czasie których spłacane są kolejne raty, a podana kwota ze względu na brak sprawozdania nie jest weryfikowalna.

Pan wójt twierdzi, że należy znać procedury i w swoim zestawieniu nie ujmuje również pożyczek na wyprzedzające finansowanie.
No właśnie. Znajomość przepisów jest bardzo przydatna.

Zgodnie z instrukcją druku RB-28S miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania wydatków budżetowych jst w kolumnie Zobowiązania ogółem" wykazuje się wszystkie bezsporne zobowiązania, których termin płatności nie minął do końca okresu sprawozdawczego. Do tych zobowiązań zalicza się również pożyczki na wyprzedzające finansowanie. Pożyczka taka jest bowiem długiem i zobowiązaniem do czasu jej spłaty. Dotacja może przecież nie zostać przyznana lub do realizacji zadania może nie dojść, a w takim wypadku pożyczka jest długiem i zobowiązaniem wymagalnym i stanowi zadłużenie gminy. Takie stanowisko prezentuje również Regionalna Izba Obrachunkowa.

Jedynym wyjątkiem kiedy pożyczki na wyprzedzające finansowanie nie są brane pod uwagę jest wskaźnik indywidualnego zadłużenia, którego definicję podaje art.243 ustawy o finansach publicznych i brzmi ona następująco:

Wskaźnik ten określany jest wzorem, w którym stosunek spłaty długu i odsetek w danym roku (rozchodów z tytułu spłaty rat kapitałowych oraz wykupu obligacji powiększonych o wydatki bieżące na obsługę długu) do dochodów ogółem tego roku nie może przekroczyć średniej arytmetycznej obliczanej odrębnie dla każdego roku z kolejnych trzech lat poprzedzających dany rok w następujący sposób:
a) dla każdego roku z tych 3 lat obliczamy sumy dochodów bieżących powiększone o dochody ze sprzedaży majątku i pomniejszone o kwotę wydatków bieżących
b) obliczamy stosunek tej sumy do dochodów ogółem odpowiedniego roku
c) wyliczamy średnią z tych trzech lat.
Jednakże wskaźnik ten nie oddaje w pełni skali zagrożeń związanych w zadłużeniem. Jest on bowiem bardzo podatny na różnego rodzaju manipulacje. W szczególności poza limitowaniem pozostaje całe spektrum długów spłacanych wydatkami bądź zobowiązań niezaliczanych do długu. Istnieją także liczne możliwości podnoszenia poziomu dopuszczalnych spłat długu określonych wskaźnikiem z art. 243 ufp.

Reasumując zadłużenie z tytułu wszystkich zaciągniętych kredytów i pożyczek jest zadłużeniem i do czasu spłaty nie można tego rozpatrywać w kontekście przyszłych ewentualnych dotacji.

zobacz wątek
10 lat temu
~MK

Odpowiedź

Autor

Polityka prywatności
do góry