Widok

starzenie Carbon'u???

czesc,

czy zywotnosc carbonu to jest 1-2 lata i potem trzeba wymienic, bo moze z zaskoczenia cos tam peknac ?
bedac w jednym sklepie rowerowym (nie wymienie nazwy...) uslyszalem takie wlasnie news'y....troche mnie to przestraszylo. bo sam ma kilka czesci w rowerze (MTB) z tego materialu...to oznacza, ze mimo tego, ze wszystko gra, to moze mnie kiedys zaskoczyc przykra niespodzianka ?zmeczenie materialu, itd.... czy w ogole ktos mial awarie takich czesci - np. kierownicy, ramy albo sztycy ?
popieram tę opinię 1 nie zgadzam się z tą opinią 0
uwielbiam te pytania dot. carbonu, jakby to jakas czarna magia była :)
odpowiedz brzmi NIE. W kompozytach węglowych nie występuje zmęczenie materiałowe jak w przypadku np. aluminium. Jeśli część nie była uderzona, walnięta, albo nie użyłes za dużej siły w sztycach czy kierach, to nie masz się czego obawiać. No chyba, że przekraczasz wagowo limit i używasz jakiejś lipy jak Promax. I napsiz jaki to sklep ma takich "fachowców".
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 1
dzieki za odpowiedz...co sie tyczy sklepu, to nie chce robic nikomu kolo piora..moge tylko powiedziec, ze to jest sklep w Sopocie
popieram tę opinię 1 nie zgadzam się z tą opinią 0
mk bike?
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0
sluchaj Scarface w kazdym materiale wystepuje cos takiego jak zmeczenie materialu. Poza tym jakie inne czesci jak nie promax i zoom albo inne podobne wynalazki najczesciej sie spotyka ?? Uwazam ze karbonowe kierownice sa swietne ,tlumia wibracje i jesli sa "odpowiedniej klasy"( tu nie bede podawal nazw bo pewnie znowu skonczymy jak przy ramach tytanowych z ebaya:) .Glownym problemem w wypadku ram karbonowych sa zazwyczaj miejsca polaczen posczegolnych rur o ile taka jest technologia wykonania ram pozatym ramy karbonowe sa wrazliwe na promieniowanie uv i dlatego powinny byc pokrywane specjalnymi lakierami . i tak pewnie moglibysmy sobie dlugo na ten temat pisac ale nie ma to chyba sensu:)
Ja obstaje tylko przy tym ze karbon napewno sie na pewne czesci "nie nadaje" inne materialy w takich miejscach sie lepiej sprawdzaja.
Pozatym Scarface mowisz o odpowiednim dokrecaniu polaczen np mostek z karbonowa kierownica , to pamietaj ze polowa osob ktore zalozyly sobie te karbonowe "cacka" nie ma nawet przystosowanych do tego mostkow a juz o kluczu dynamometrycznym i odpowiedniej sile na srubach nie wspominam .
Karbon jest cudownym materialem ja tez jestem pod wrazeniem do czego sie nadaje ale napewno nie czesci typu "promax"
Koniec tematu :)
sorki za brak przecinkow kropek i innych:)
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0
dominik028 napisał(a):

> sluchaj Scarface w kazdym materiale wystepuje cos takiego jak
> zmeczenie materialu.

no, tylko w przypadku włókna jest to tak minimalna zmiana, że niezauważalna przez całe użytkowanie ramy, czego przy aluminium i stali powiedzieć nie można.

> .Glownym problemem w wypadku ram karbonowych sa zazwyczaj
> miejsca polaczen posczegolnych rur o ile taka jest technologia
> wykonania ram

Skąd to info? Widziałem trochę fotek i jakoś nie zauważyłem, żeby miejsce łaczenia rur (jeśli mówimy o tak wykonanych ramach) pękało częściej, ba wręcz przeciwnie, nadmiar materiału w tych miejscach to chyba sprawia, że jest lepiej?

> pozatym ramy karbonowe sa wrazliwe na
> promieniowanie uv i dlatego powinny byc pokrywane specjalnymi
> lakierami .

I żeby było śmieszniej to część producentów tego nie robi :) (tanich producentów, zamiast lakierów z filtrami UV używają zwykłych, albo zamalowują włókno tak, że w ogóle go nie widać :)

> Ja obstaje tylko przy tym ze karbon napewno sie na pewne czesci
> "nie nadaje" inne materialy w takich miejscach sie lepiej
> sprawdzaja.

Wiadomo, choćby sztyce są takim miejscem.


> Pozatym Scarface mowisz o odpowiednim dokrecaniu polaczen np
> mostek z karbonowa kierownica , to pamietaj ze polowa osob
> ktore zalozyly sobie te karbonowe "cacka" nie ma nawet
> przystosowanych do tego mostkow a juz o kluczu dynamometrycznym
> i odpowiedniej sile na srubach nie wspominam .

No właśnie o tym pisałem wcześniej :)

> Karbon jest cudownym materialem ja tez jestem pod wrazeniem do
> czego sie nadaje ale napewno nie czesci typu "promax"

Zgadzam się :)
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0
sorki ze tak chaotycznie ale juz dzisiaj jestem troszke padniety
tak jesli w ramach sa mufy aluminiowe ,ewentualnie budowa typu monoque ale czesc zaczyna uzywac patrz scott spawania(klejenia) rur i tam zdarzaja sie czasami bledy ,no tak juz jest na tym swiecie nie ma nic idealnego hehe:)
a z lakierem to tak wiem ze zamalowywuja zreszta czesto ta ostatnia warstwa i tak jest pod publiiczke zeby ladnie wygladala

A tak z innej beczki to ja malo widuje komponentow karbonowych typu syncros albo specialized albo no poprostu jakis firmowek i dlatego taka opinia 90 % karbonu w rowewrkach ktore widuje to niestety zoom i promax:)
sam kiedys mialem na oku rame treka 9,8 tylko ja ja bym poprostu zameczyl:) za duzo na nia waze i tyle :) ale to juz moje przemyslenia
Pozdrowienie i milego pisania:)
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0
technologia węglowa zmierza w kierunku wytwarzania tkanin węglowych z nanorurek , a nie jak dotychczas z pełnych włókien . ma to wyeliminować główną wadę karbonu - nieodporność na obciążenia skupione , jak również przypadłość sprawiającą , że karbonowe komponenty nie mogą być jeszcze lżejsze , pomimo teoretycznej wytrzymałości karbonu kilkakrotnie przewyższającej wytrzymałość stopów aluminiowych . otóż wysokie współczynniki bezpieczeństwa , a co za tym idzie znaczna masa komponentów , są podyktowane tym , że karbon - w przeciwieństwie do aluminium odkształcającego się o ok . 10 % - przed przerwaniem ciągłości struktury odkształca się co najwyżej o 2 % , co oznacza , że po przekroczeniu wytrzymałości nie wygina się , a strzela jak suchy patyk . nanorurki w połączeniu z żywicami o odpowiednich parametrach mogą to zmienić i uczynić z tworzyw węglowych coś , o czym dzisiaj jeszcze się nam nie śni . za dziesięć lat będziemy się śmiali z archaizmów takich jak pękające karbonowe sztyce i ramy ważące powyżej 0,7 kg . . .
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0
nordic napisał(a):

> technologia węglowa zmierza w kierunku wytwarzania tkanin
> węglowych z nanorurek , a nie jak dotychczas z pełnych włókien
> . ma to wyeliminować główną wadę karbonu - nieodporność na
> obciążenia skupione , jak również przypadłość sprawiającą , że
> karbonowe komponenty nie mogą być jeszcze lżejsze , pomimo
> teoretycznej wytrzymałości karbonu kilkakrotnie przewyższającej
> wytrzymałość stopów aluminiowych . otóż wysokie współczynniki
> bezpieczeństwa , a co za tym idzie znaczna masa komponentów ,
> są podyktowane tym , że karbon - w przeciwieństwie do aluminium
> odkształcającego się o ok . 10 % - przed przerwaniem ciągłości
> struktury odkształca się co najwyżej o 2 % , co oznacza , że po
> przekroczeniu wytrzymałości nie wygina się , a strzela jak
> suchy patyk . nanorurki w połączeniu z żywicami o odpowiednich
> parametrach mogą to zmienić i uczynić z tworzyw węglowych coś ,
> o czym dzisiaj jeszcze się nam nie śni . za dziesięć lat
> będziemy się śmiali z archaizmów takich jak pękające karbonowe
> sztyce i ramy ważące powyżej 0,7 kg . . .

dokładnie, a technologia węglowa ma jeszcze bardzo duże możliwości, bowiem wciąż dokładnie nie wiadomo jak siły się rozkładają we włóknie węglowym i producenci dają nadwyżkę materiału w niektórych miejscach. Tak jak 10 lat temu mieliśmy ramy z włókna ważące po 1,5 kg to teraz mamy ważące trochę powyżej 700g o większej trwałości i sztywności, za 5 lat pewnie ujrzymy ramy poniżej 500g robione seryjne i na tyle sztywne, że używane przez zawodowców. Szczyt włókna to gdzieś ramy ważące 3xxg, ale do takiej perfekcji pewnie ciężko będzie dojść, a nawet jeśli to będzie to wymagało ogromnej pracy i technologii i sprawi, że takie ramki będą kosztować po 10.000 euro :) A potem zostaje tylko aerogel połączony z jakimś laminatem, hehe to będzie dobre :D
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0
co do pytania alexa to nordic właśnie udzielił odpowiedzi, rozciągliwość karbonu 2% przy mniej więcej 10% dla alu i to jest właśnie to: karbon nie zasygnalizuje ci, że pęknie, zrobi to nagle i niespodziewanie, aluminium się odegnie i będziesz wiedział, że jest do wymiany. Ale nie znaczy to, że karbon chętniej pęka!
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0
http://www.pinkbike.com/photo/1489498/
popieram tę opinię 1 nie zgadzam się z tą opinią 0
Heh, jak zaliczasz porządnego dzwona to każdy materiał potrafi się złamać. Widziałem połamane alu, stal, tytan i carbon. Nie ma materiału idealnego, każde pęknie jak zostanie poddane zbyt mocnej sile.

www.trek.gd.pl
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0
roo napisał(a):

> http://www.pinkbike.com/photo/1489498/

wiadomo , radomosko . kolarz trafił na blokadę samoobrony i rower nie wytrzymał rzutu broną . . . :D :D :D
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0
Sławek napisał(a):

> Heh, jak zaliczasz porządnego dzwona to każdy materiał potrafi
> się złamać. Widziałem połamane alu, stal, tytan i carbon. Nie
> ma materiału idealnego, każde pęknie jak zostanie poddane zbyt
> mocnej sile.
>
>

Chcesz zaprzeczać wł. tych materiałów? Widziałeś ramy alu po kraksie? Najczęściej są to wgniecenia albo wygięcia przy kierach alu, znajdź podobne uszkodzenia w karbonie. Po prostu karbon nigdy się nie odegnie, zawsze będzie pęknięcie albo złamanie. Pewnie, że alu też może sie połamać, ale to już trzeba bardzo mocnej siły.
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0
nordic napisał(a):

> roo napisał(a):
>
> > http://www.pinkbike.com/photo/1489498/

Lepiej nie zamieszczać w necie takich zdjęć bez wytłumaczenia powodu pęknięcia. Wiele osób pomyśli że to badziew, a w rzeczywistości powodem mogło być zderzenie np. z drzewem, czy samochodem i żadna rama tego by nie wytrzymała.
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0
to na pewno przez tą pompke!
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0

Inne tematy z forum Rowery

Lekki rower trekkingowy - jaki? (144 odpowiedzi)

Witam, Poszukuję nowego lekkiego(gdyby był do 13 kg to byłoby ekstra, bo póki co widziałam same...

Bagażnik na Hak (4 odpowiedzi)

Cześć, czy może jest szczęśliwym posiadaczem Bagażnika na hak firmy thule lub mont blanc a jeśli...

do góry