NATO
Wystąpienia uczestników dyskusji panelowej koncetrowały się wokół tytułowego zagadnienia: szans i zagrożeń dla nauki i szkolnictwa wyższego w Europie Środkowo-Wschodniej (przede wszystkim w Polsce)...
rozwiń
Wystąpienia uczestników dyskusji panelowej koncetrowały się wokół tytułowego zagadnienia: szans i zagrożeń dla nauki i szkolnictwa wyższego w Europie Środkowo-Wschodniej (przede wszystkim w Polsce) w realnej już perspektywie przystąpienia krajów tego obszaru do NATO, oraz w dalszej perspektywie integracji ekonomicznej i politycznej z Unią Europejską. Konkluzje - mimo ożywionej dyskusji - były w zasadzie zgodne: procesy integracyjne stanowią szansę także dla rozwoju badań naukowych i podniesienia poziomu dydaktyki na wyższych uczelniach, równocześnie jednak nie można się łudzić, iż odbędzie się to w sposób bezbolesny. W tym kontekście raz jeszcze zwrócono uwagę na niezbędność , inwestowania w naukę" ze strony władz państwowych oraz tworzenia właściwej atmosfery społecznej, zmierzającej do uświadomienia opinii publicznej faktu, iż dla właściwego przeprowadzenia integracji zaróno z NATO jak i z UE konieczne są: samodzielna, twórcza i dobrze opłacana kadra naukowo-dydaktyczna oraz użyteczne dla gospodarki narodowej badania naukowo (zarówno ze sfery techniki, jak zagadnień społeczno-humanistycznych). Seminarium zostało przeprowadzone w ramach Programu , Jean Monnet-Polska" (programu mającego na celu wspomganie badań i dydaktyki z zakresu nauk społecznych, odnoszących się do kwestu szeroko rozumianej integracji europejskiej); zarazem jednak stanowiło fragment realizacji działań - inspirowanych i wspomaganych przez Jego Magnificencję Rektora AGH, prof. dr hab. Mirosława Handke - zmierzających do przekształcenia Instytutu Nauk Społecznych w Wydział HumanistycznyAGH.
Stefan Bielański
zobacz wątek