Widok
Jak zaczipować leminga, odc. 2 - notka dla czytających ze zrozumieniem
Temat lemingów cieszy się w mediach niesłabnącym powodzeniem, czego dowodem jest "Alfabet leminga" przedstawiony w "Uważam rze" przez Roberta Mazurka, więc uznałem, iż warto przyjrzeć się tej kwestii od strony naukowej, a to wymaga dłuższego tekstu, choć i tak maksymalnie skróconego.
Analizując zablokowanie mechanizmów politycznych w Polsce postawiłem tezę o sojuszu filistra z buractwem
wspierającym Platformę, tezę opartą o zjawiska popkultury i moralności. Poświęciłem też parę notek ustrojowym uwarunkowaniom tego stanu rzeczy. W innej notce powróciłem do kwestii indywidualnych predyspozycji moralnych i psychologicznych opisując Platformę jako polityczną pułapkę na małpy, wykorzystując badania z etiologii naczelnych na temat zjawiska chciejstwa. Ale wszystkie te tezy, choć mają swoje uzasadnienie, są zbyt ogólnikowe i brak im aparatury bardziej naukowej i oparcia w badaniach eksperymentalnych.
Ponieważ zachowania polityczne wiążą się z procesami podejmowania decyzji, wydaje mi się rzeczą sensowną wykorzystanie do analizy dorobku naukowego amerykańskiego neurologa Antonio Damasio,/ "Błąd Kartezjusza, emocje, rozum i ludzki mózg"/ badającego strukturę mózgu i ulokowania w mózgu procesów mających wpływ na podejmowanie decyzji.
Analizując strategie podejmowania decyzji mówi on co następuje:
"/.../ zanim zaczniesz dokonywać na ich /składników rozmaitych przewidywanych scenariuszy - zetjot/ podstawie
jakiejkolwiek analizy zysków i strat i zanim twój umysł zacznie zmierzać ku rozwiązaniu problemu, dzieje się w nim coś istotnego: gdy na myśl przychodzą złe skutki danej decyzji - nawet jeśli dzieje się to tylko przez mgnienie oka - doświadczasz nieprzyjemnego uczucia w trzewiach. Ponieważ owo odczucie odnosi się do ciała i sygnalizuje pojawienie się określonego uczucia, nazwałem to zjawisko m a r k e r e m s o m a t y c z n y m /.../ obejmujące zarówno doznania trzewne jak i pozatrzewne.
Co osiąga m a r k e r s o m a t y c z n y ? Wymusza on zwrócenie uwagi na negatywne skutki, jakie może wywołać dane działanie. Funkcjonuje niczym automatyczny sygnał alarmowy, ktory ostrzega: Uważaj! Wybór tej opcji działania prowadzi do niebezpiecznych następstw. Taki sygnał może spowodować natychmiastowe odrzucenie danej opcji i zwrócenie się ku rozważeniu innych możliwości. Ów automatyczny sygnał alarmowy chroni cię, bez dalszego zaprzątania sobie głowy rozważaniami, przed stratami, ktore mógłbyś ponieść w przyszłości. W ten sposób p o z o s t a w i a do r o z w a ż e n i a m n i e j a l t e r n a t y w.
/.../
Można powiedzieć, że m a r k e r y s o m a t y c z n e to specjalne rodzaje u c z u ć g e n e r o w n y c h na
podstawie w t ó r n y c h e m o c j i. Te emocje i uczucia zostały połączone w procesie u c z e n i a się z przewidywalnymi przyszłymi skutkami pewnych scenariuszy rozwoju wypadków. Gdy negatywny marker somatyczny zostaje zestawiony z określonym przyszłym skutkiem danego działania, staje się dzwonkiem alarmowym. Kiedy natomiast dokona się takie zestawienie z markerem pozytywnym, staje się on bodżcem zachęty.
/.../
Można je / markery/ sobie wyobrażać jako system automatycznego przewidywania i selekcji, ktory działa , czy tego chcesz, czy nie, by dokonywać oceny skrajnych scenariuszy wypadków mogących pojawić się w twojej przyszłości. Można też myśleć o nich jako o mechanizmach ukierunkowujących.
/.../
/../ zaproponowany przeze mnie marker somatyczny wspomaga proces podejmowania decyzji i pozwala łatwiej przedzierać się przez las detali. Dokonuje tego poprzez automatyczne wyłanianie tych scenariuszy, ktore najprawdopodobniej mają najistotniejsze znaczenie. Partnerska współpraca pomiędzy tzw. mechanizmami procesów poznawczych i tych, które określa się zazwyczaj jako " emocjonalne", jest więc oczywista."
A jak to, co mówi Damasio, ma się do aktualnych procesów politycznych i podejmowanych przez wyborców decyzji?
Ponieważ Damasio mówi o procesie uczenia się łączącym emocje i uczucia z przewidywalnymi skutkami pewnych scenariuszy, należy wziąć pod uwagę społeczny proces sterowania i manipulowania ludzkimi emocjami i reakcjami poprzez media, z wykorzystaniem marketingu i PRu. Przez szereg lat poczynając od r.2005 stosowano w Polsce, finansowane przez establishment i rząd, wyrafinowane metody inżynierii społecznej, siejące spustoszenie w ludzkich umysłach. Tu należy przypomnieć badania zebrane w książce Clifforda Nassa i Byrona Reevesa "Media i ludzie",wskazujące na bezkrytyczne, automatyczne przyjmowanie przez ludzi komunikatów serwowanych im przez media. Ludzie nie zostali przygotowani przez ewolucję do reagowania na redagowane i zmanipulowane komunikaty medialne - ludzie są w stanie poprawnie odczytywać intencje i komunikaty jedynie w sytuacji face to face. Jak widać ten psychiczny automatyzm ma swoje zalety ale i wady, które uwidoczniają się w świecie stechnologizowanym.
Temat ten można rozwijać dalej ale przechodząc na inny poziom, poziom psychologii społecznej i socjologii tak jak to robią Jadwiga Staniszkis czy Andrzej Zybertowicz, zajmujący się nie procesami zachdzącymi na poziomie mózgu lecz mechanizmami psychospołecznymi.
Przeciwko każdemu rodzajowi broni zawsze można znaleźć tarczę ochronną. Nie dajmy się ogłupić.
Analizując zablokowanie mechanizmów politycznych w Polsce postawiłem tezę o sojuszu filistra z buractwem
wspierającym Platformę, tezę opartą o zjawiska popkultury i moralności. Poświęciłem też parę notek ustrojowym uwarunkowaniom tego stanu rzeczy. W innej notce powróciłem do kwestii indywidualnych predyspozycji moralnych i psychologicznych opisując Platformę jako polityczną pułapkę na małpy, wykorzystując badania z etiologii naczelnych na temat zjawiska chciejstwa. Ale wszystkie te tezy, choć mają swoje uzasadnienie, są zbyt ogólnikowe i brak im aparatury bardziej naukowej i oparcia w badaniach eksperymentalnych.
Ponieważ zachowania polityczne wiążą się z procesami podejmowania decyzji, wydaje mi się rzeczą sensowną wykorzystanie do analizy dorobku naukowego amerykańskiego neurologa Antonio Damasio,/ "Błąd Kartezjusza, emocje, rozum i ludzki mózg"/ badającego strukturę mózgu i ulokowania w mózgu procesów mających wpływ na podejmowanie decyzji.
Analizując strategie podejmowania decyzji mówi on co następuje:
"/.../ zanim zaczniesz dokonywać na ich /składników rozmaitych przewidywanych scenariuszy - zetjot/ podstawie
jakiejkolwiek analizy zysków i strat i zanim twój umysł zacznie zmierzać ku rozwiązaniu problemu, dzieje się w nim coś istotnego: gdy na myśl przychodzą złe skutki danej decyzji - nawet jeśli dzieje się to tylko przez mgnienie oka - doświadczasz nieprzyjemnego uczucia w trzewiach. Ponieważ owo odczucie odnosi się do ciała i sygnalizuje pojawienie się określonego uczucia, nazwałem to zjawisko m a r k e r e m s o m a t y c z n y m /.../ obejmujące zarówno doznania trzewne jak i pozatrzewne.
Co osiąga m a r k e r s o m a t y c z n y ? Wymusza on zwrócenie uwagi na negatywne skutki, jakie może wywołać dane działanie. Funkcjonuje niczym automatyczny sygnał alarmowy, ktory ostrzega: Uważaj! Wybór tej opcji działania prowadzi do niebezpiecznych następstw. Taki sygnał może spowodować natychmiastowe odrzucenie danej opcji i zwrócenie się ku rozważeniu innych możliwości. Ów automatyczny sygnał alarmowy chroni cię, bez dalszego zaprzątania sobie głowy rozważaniami, przed stratami, ktore mógłbyś ponieść w przyszłości. W ten sposób p o z o s t a w i a do r o z w a ż e n i a m n i e j a l t e r n a t y w.
/.../
Można powiedzieć, że m a r k e r y s o m a t y c z n e to specjalne rodzaje u c z u ć g e n e r o w n y c h na
podstawie w t ó r n y c h e m o c j i. Te emocje i uczucia zostały połączone w procesie u c z e n i a się z przewidywalnymi przyszłymi skutkami pewnych scenariuszy rozwoju wypadków. Gdy negatywny marker somatyczny zostaje zestawiony z określonym przyszłym skutkiem danego działania, staje się dzwonkiem alarmowym. Kiedy natomiast dokona się takie zestawienie z markerem pozytywnym, staje się on bodżcem zachęty.
/.../
Można je / markery/ sobie wyobrażać jako system automatycznego przewidywania i selekcji, ktory działa , czy tego chcesz, czy nie, by dokonywać oceny skrajnych scenariuszy wypadków mogących pojawić się w twojej przyszłości. Można też myśleć o nich jako o mechanizmach ukierunkowujących.
/.../
/../ zaproponowany przeze mnie marker somatyczny wspomaga proces podejmowania decyzji i pozwala łatwiej przedzierać się przez las detali. Dokonuje tego poprzez automatyczne wyłanianie tych scenariuszy, ktore najprawdopodobniej mają najistotniejsze znaczenie. Partnerska współpraca pomiędzy tzw. mechanizmami procesów poznawczych i tych, które określa się zazwyczaj jako " emocjonalne", jest więc oczywista."
A jak to, co mówi Damasio, ma się do aktualnych procesów politycznych i podejmowanych przez wyborców decyzji?
Ponieważ Damasio mówi o procesie uczenia się łączącym emocje i uczucia z przewidywalnymi skutkami pewnych scenariuszy, należy wziąć pod uwagę społeczny proces sterowania i manipulowania ludzkimi emocjami i reakcjami poprzez media, z wykorzystaniem marketingu i PRu. Przez szereg lat poczynając od r.2005 stosowano w Polsce, finansowane przez establishment i rząd, wyrafinowane metody inżynierii społecznej, siejące spustoszenie w ludzkich umysłach. Tu należy przypomnieć badania zebrane w książce Clifforda Nassa i Byrona Reevesa "Media i ludzie",wskazujące na bezkrytyczne, automatyczne przyjmowanie przez ludzi komunikatów serwowanych im przez media. Ludzie nie zostali przygotowani przez ewolucję do reagowania na redagowane i zmanipulowane komunikaty medialne - ludzie są w stanie poprawnie odczytywać intencje i komunikaty jedynie w sytuacji face to face. Jak widać ten psychiczny automatyzm ma swoje zalety ale i wady, które uwidoczniają się w świecie stechnologizowanym.
Temat ten można rozwijać dalej ale przechodząc na inny poziom, poziom psychologii społecznej i socjologii tak jak to robią Jadwiga Staniszkis czy Andrzej Zybertowicz, zajmujący się nie procesami zachdzącymi na poziomie mózgu lecz mechanizmami psychospołecznymi.
Przeciwko każdemu rodzajowi broni zawsze można znaleźć tarczę ochronną. Nie dajmy się ogłupić.
Lemmings Post sna meáin a bhfuil tóir orthu, mar is léir ón "aibítir lemming" i láthair i "I RZE" le Robert Mazurek, mar sin shocraigh mé go táimid ar an tsaincheist ó eolaíochta, agus éilíonn sé le téacs níos faide, cé go fóill suas gearr .
Anailís a dhéanamh ar na meicníochtaí blocála de chomhghuaillíocht pholaitiúil na Polainne, an tráchtas ar an philistines de buractwem
ardán tacaíochta, an argóint atá bunaithe ar an bhfeiniméan de chultúr pop agus moráltachta. Chaith mé roinnt nótaí ar na deitéarmanaint struchtúrtha ar an staid seo. I gcás eile notce ar ais chuig na tréithe pearsanta an morálta agus síceolaíochta ag cur síos ar an ardán mar gaiste polaitiúil do mhoncaí, ag baint úsáide as tástáil uachtaracha na etiology an chciejstwa feiniméan. Ach go léir na hargóintí, cé go bhfuil siad a gcuid cúiseanna sin, tá ró-doiléir agus easnamh i trealamh níos eolaíoch agus tacaíocht a thabhairt do staidéir turgnamhach.
Mar an t-iompar polaitiúla a bhaineann le próisis chinnteoireachta, dealraíonn sé ciallmhar a úsáid chun anailís a dhéanamh ar an aschur eolaíochta an néareolaí Antonio Meiriceánach Damasio, / "Descartes 'Earráid, emotion, chúis agus an inchinn an duine" / struchtúr inchinn a scrúdú agus suímh de na próisis inchinn a chuireann isteach ar a dhéanamh cinneadh.
Anailís a dhéanamh ar straitéisí cinntí a dhéanamh, a deir sé an méid seo a leanas:
"/ ... / Sula dtosaíonn tú a dhéanamh ar a gcomhpháirteanna / comhábhair de cásanna réamh-mheasta éagsúla - zetjot / faoi
aon anailís costais is tairbhe, agus sula dtosaíonn d'intinn chun bogadh i dtreo an fhadhb a réiteach, a tharlaíonn sé rud éigin tábhachtach: nuair is cuí ar cheann de na droch-éifeachtaí ar chinneadh - fiú má tharlaíonn sé ach amháin ag an twinkling na súl - taithí agat ar ceint unpleasant sa bowels. Toisc go dtagraíonn an chiall leis an gcomhlacht sin agus comhartha teacht chun cinn le mothú ar leith, glaoigh mé an bhfeiniméan seo markeremsomatycznym / ... / baint ag an dá mothaithe visceral agus pozatrzewne.
Cad a sroicheann a m k r e r s o m a t y n y c ó? Fórsaí sé aird ar na hiarmhairtí diúltacha a d'fhéadfadh sé go mbeadh gníomh. Feidhmíonn sé cosúil le aláraim uathoibríoch, ina warns: Bí ag faire amach! Roghnú an gníomh seo rogha mar thoradh ar iarmhairtí contúirteacha. D'fhéadfadh a leithéid de chomhartha thoradh diúltú láithreach ar na roghanna agus ag casadh ar a bhreithniú féidearthachtaí eile. Cosnaíonn an aláraim uathoibríoch tú, gan tuilleadh breithnithe a bheith buartha faoi, ó caillteanais d'fhéadfaí tú a thabhú sa todhchaí. Ar an mbealach seo a cheadaítear chun machnamh a eniamniejalternaty ag teastáil isteach
/ ... /
D'fhéadfá a rá go bhfuil sé markerysomatyczne cineálacha ar leith de na mothúcháin æ generownych
Cuir ar an Máirt rnychemocj I. bhí chomhcheangal leis na mothúcháin agus mothúcháin sa phróiseas foghlama le hiarmhairtí intuartha de chásanna áirithe d'fhorbairtí sa todhchaí. Nuair a diúltach sómach marcóir hais aice le héifeacht ar leith ar an ngníomh, bíonn sé glao tar éis-suas. Ach nuair a dhéanann tú ráiteas den sórt sin le marcóir dearfach, bíonn sé na dreasachtaí spreagadh.
/ ... /
Is féidir iad a / marcóirí / shamhlú mar chóras uathoibríoch de thuar agus a roghnú, go n-oibríonn, cibé an mian leat é nó nach ea, chun na cásanna mhór timpistí a d'fhéadfadh tarlú i do amach anseo a mheas. Is féidir leat smaoineamh freisin acu mar mheicníocht chun treoir a thabhairt.
/ ... /
/ .. / Mo beartaithe sómacha marcóir chuidithe próiseas cinnteoireachta agus déanann sé níos éasca a wade trí foraoise de mion. Déantar é seo trí huathoibríoch chun cinn de na cásanna, is dócha go bhfuil tábhacht is mó. An chomhpháirtíocht idir an mar a thugtar air. meicníochtaí chognaíoch agus iad siúd atá sainithe de ghnáth mar "mhothúchánach," Is é sin soiléir. "
Agus mar an méid a deir Damasio é, chun na próisis reatha polaitiúla agus na cinntí arna nglacadh ag na vótálaithe?
Mar a deir Damasio faoi chomhcheanglaíonn an bpróiseas foghlama mothúcháin agus mothúcháin le hiarmhairtí intuartha de chásanna áirithe, ba chóir duit a chur san áireamh ar an bpróiseas sóisialta a rialú agus a ionramháil ar mhothúcháin agus ar fhrithghníomhartha daonna trí na meáin, an úsáid margaíochta agus PR. Le roinnt blianta anuas ó r.2005 a úsáidtear sa Pholainn, arna maoiniú ag bunú agus rialtais, modhanna sofaisticiúla de innealtóireachta sóisialta, wreaking havoc ar intinn na ndaoine. Seo a ba chóir a thabhairt faoi deara taighde a bailíodh sa leabhar Clifford Nassa agus Meáin Byron Reeves 'agus Daoine ", rud a léiríonn an uncritical, glacadh uathoibríoch ag muintir na teachtaireachtaí sheirbheáil dóibh ag na meáin. Ní Daoine a bhí ullmhaithe ag éabhlóid freagra a thabhairt ar an eagarthóireacht agus manipulated teachtaireachtaí meáin - daoine atá in ann é a léamh i gceart ar an intinn agus na teachtaireachtaí ach amháin in aghaidh staid a aghaidh. Mar a fheiceann tú an automatism psychic ach tá sé a buntáistí agus na míbhuntáistí, atá le feiceáil ar an stechnologizowanym domhan.
Is féidir an téama seo a fhorbairt níos mó, ach ag dul go dtí leibhéal eile, an leibhéal na síceolaíochta sóisialta agus socheolaíocht mar go bhfuil siad os cionn nó Andrew Staniszkis Zybertowicz, ag déileáil le zachdzącymi, próisis ag leibhéal an inchinn ach meicníochtaí síceasóisialta.
I gcoinne gach cineál arm is féidir leat teacht i gcónaí ar sciath cosanta. Lig dúinn nach bhfuil a fooled.
Anailís a dhéanamh ar na meicníochtaí blocála de chomhghuaillíocht pholaitiúil na Polainne, an tráchtas ar an philistines de buractwem
ardán tacaíochta, an argóint atá bunaithe ar an bhfeiniméan de chultúr pop agus moráltachta. Chaith mé roinnt nótaí ar na deitéarmanaint struchtúrtha ar an staid seo. I gcás eile notce ar ais chuig na tréithe pearsanta an morálta agus síceolaíochta ag cur síos ar an ardán mar gaiste polaitiúil do mhoncaí, ag baint úsáide as tástáil uachtaracha na etiology an chciejstwa feiniméan. Ach go léir na hargóintí, cé go bhfuil siad a gcuid cúiseanna sin, tá ró-doiléir agus easnamh i trealamh níos eolaíoch agus tacaíocht a thabhairt do staidéir turgnamhach.
Mar an t-iompar polaitiúla a bhaineann le próisis chinnteoireachta, dealraíonn sé ciallmhar a úsáid chun anailís a dhéanamh ar an aschur eolaíochta an néareolaí Antonio Meiriceánach Damasio, / "Descartes 'Earráid, emotion, chúis agus an inchinn an duine" / struchtúr inchinn a scrúdú agus suímh de na próisis inchinn a chuireann isteach ar a dhéanamh cinneadh.
Anailís a dhéanamh ar straitéisí cinntí a dhéanamh, a deir sé an méid seo a leanas:
"/ ... / Sula dtosaíonn tú a dhéanamh ar a gcomhpháirteanna / comhábhair de cásanna réamh-mheasta éagsúla - zetjot / faoi
aon anailís costais is tairbhe, agus sula dtosaíonn d'intinn chun bogadh i dtreo an fhadhb a réiteach, a tharlaíonn sé rud éigin tábhachtach: nuair is cuí ar cheann de na droch-éifeachtaí ar chinneadh - fiú má tharlaíonn sé ach amháin ag an twinkling na súl - taithí agat ar ceint unpleasant sa bowels. Toisc go dtagraíonn an chiall leis an gcomhlacht sin agus comhartha teacht chun cinn le mothú ar leith, glaoigh mé an bhfeiniméan seo markeremsomatycznym / ... / baint ag an dá mothaithe visceral agus pozatrzewne.
Cad a sroicheann a m k r e r s o m a t y n y c ó? Fórsaí sé aird ar na hiarmhairtí diúltacha a d'fhéadfadh sé go mbeadh gníomh. Feidhmíonn sé cosúil le aláraim uathoibríoch, ina warns: Bí ag faire amach! Roghnú an gníomh seo rogha mar thoradh ar iarmhairtí contúirteacha. D'fhéadfadh a leithéid de chomhartha thoradh diúltú láithreach ar na roghanna agus ag casadh ar a bhreithniú féidearthachtaí eile. Cosnaíonn an aláraim uathoibríoch tú, gan tuilleadh breithnithe a bheith buartha faoi, ó caillteanais d'fhéadfaí tú a thabhú sa todhchaí. Ar an mbealach seo a cheadaítear chun machnamh a eniamniejalternaty ag teastáil isteach
/ ... /
D'fhéadfá a rá go bhfuil sé markerysomatyczne cineálacha ar leith de na mothúcháin æ generownych
Cuir ar an Máirt rnychemocj I. bhí chomhcheangal leis na mothúcháin agus mothúcháin sa phróiseas foghlama le hiarmhairtí intuartha de chásanna áirithe d'fhorbairtí sa todhchaí. Nuair a diúltach sómach marcóir hais aice le héifeacht ar leith ar an ngníomh, bíonn sé glao tar éis-suas. Ach nuair a dhéanann tú ráiteas den sórt sin le marcóir dearfach, bíonn sé na dreasachtaí spreagadh.
/ ... /
Is féidir iad a / marcóirí / shamhlú mar chóras uathoibríoch de thuar agus a roghnú, go n-oibríonn, cibé an mian leat é nó nach ea, chun na cásanna mhór timpistí a d'fhéadfadh tarlú i do amach anseo a mheas. Is féidir leat smaoineamh freisin acu mar mheicníocht chun treoir a thabhairt.
/ ... /
/ .. / Mo beartaithe sómacha marcóir chuidithe próiseas cinnteoireachta agus déanann sé níos éasca a wade trí foraoise de mion. Déantar é seo trí huathoibríoch chun cinn de na cásanna, is dócha go bhfuil tábhacht is mó. An chomhpháirtíocht idir an mar a thugtar air. meicníochtaí chognaíoch agus iad siúd atá sainithe de ghnáth mar "mhothúchánach," Is é sin soiléir. "
Agus mar an méid a deir Damasio é, chun na próisis reatha polaitiúla agus na cinntí arna nglacadh ag na vótálaithe?
Mar a deir Damasio faoi chomhcheanglaíonn an bpróiseas foghlama mothúcháin agus mothúcháin le hiarmhairtí intuartha de chásanna áirithe, ba chóir duit a chur san áireamh ar an bpróiseas sóisialta a rialú agus a ionramháil ar mhothúcháin agus ar fhrithghníomhartha daonna trí na meáin, an úsáid margaíochta agus PR. Le roinnt blianta anuas ó r.2005 a úsáidtear sa Pholainn, arna maoiniú ag bunú agus rialtais, modhanna sofaisticiúla de innealtóireachta sóisialta, wreaking havoc ar intinn na ndaoine. Seo a ba chóir a thabhairt faoi deara taighde a bailíodh sa leabhar Clifford Nassa agus Meáin Byron Reeves 'agus Daoine ", rud a léiríonn an uncritical, glacadh uathoibríoch ag muintir na teachtaireachtaí sheirbheáil dóibh ag na meáin. Ní Daoine a bhí ullmhaithe ag éabhlóid freagra a thabhairt ar an eagarthóireacht agus manipulated teachtaireachtaí meáin - daoine atá in ann é a léamh i gceart ar an intinn agus na teachtaireachtaí ach amháin in aghaidh staid a aghaidh. Mar a fheiceann tú an automatism psychic ach tá sé a buntáistí agus na míbhuntáistí, atá le feiceáil ar an stechnologizowanym domhan.
Is féidir an téama seo a fhorbairt níos mó, ach ag dul go dtí leibhéal eile, an leibhéal na síceolaíochta sóisialta agus socheolaíocht mar go bhfuil siad os cionn nó Andrew Staniszkis Zybertowicz, ag déileáil le zachdzącymi, próisis ag leibhéal an inchinn ach meicníochtaí síceasóisialta.
I gcoinne gach cineál arm is féidir leat teacht i gcónaí ar sciath cosanta. Lig dúinn nach bhfuil a fooled.
I jak można nie wierzyć w kosmitów ? Chyba się na UFO nawrócę. Dawno, dawno temu, napisałem o swoich podejrzeniach co do związku kosmitów z Halewiczem. I żeby nie być gołosłownym postanowiłem wrócić do przeszłości i odnależć wspomniany tekst. Okazuje się,że ufoludki zadbały, tak jak ci faceci w czerni z CIA, zeby nawet ślad po tych podejrzeniach nie pozostał i tekst wykasowali. Ku mojemu miłemu zaskoczeniu, UFO zmaterializowało się i zdekonspirowało dziś pod moim tekstem. Czy ktoś ma jakieś doświadczenie w deszyfrowaniu lingua cosmica ?
@ Ktoś i Kasaandra
Dobrze,że mi pan przypomniał. Czy czytał pan tekst o markerze somatycznym ? Jakim cudem to działa ? O tym w tym tekście nie było, ale to właśnie pan jedzie na drugach, bo neuroprzekażniki - substancje takie jak oksytocyna i temu podobne i opiatopodobne są wydzielane na codzień przez ludzki mózg i warunkują rozmaite reakcje. Pardon, ale nauka zna już wiele odpowiedzi na rozmaite pytania. A niewiedza nie rozgrzesza. Może pan zajrzeć do bestsellerów Louanne Brzendine, amerykańskiej neurobiolog, ona tam te rozmaite substancje opisuje.
Dobrze,że mi pan przypomniał. Czy czytał pan tekst o markerze somatycznym ? Jakim cudem to działa ? O tym w tym tekście nie było, ale to właśnie pan jedzie na drugach, bo neuroprzekażniki - substancje takie jak oksytocyna i temu podobne i opiatopodobne są wydzielane na codzień przez ludzki mózg i warunkują rozmaite reakcje. Pardon, ale nauka zna już wiele odpowiedzi na rozmaite pytania. A niewiedza nie rozgrzesza. Może pan zajrzeć do bestsellerów Louanne Brzendine, amerykańskiej neurobiolog, ona tam te rozmaite substancje opisuje.