Re: Lekki rower trekkingowy - jaki?
Kwestia uniwersalności jest śliska. Moim zdaniem najbardziej uniwersalne są dwa rowery:
-cross - ze wskazaniem na twarde nawierzchnie
-mtb/xc/hardtail - ze wskazaniem na jazdę w...
rozwiń
Kwestia uniwersalności jest śliska. Moim zdaniem najbardziej uniwersalne są dwa rowery:
-cross - ze wskazaniem na twarde nawierzchnie
-mtb/xc/hardtail - ze wskazaniem na jazdę w terenie
Warto zauważyć, że są trekkingi i rowery miejskie zarówno na kołach 28" jak i 26". Wybór jest w sporej części ideologiczny, a nie praktyczny. W zasadzie jedynym wyznacznikiem jest dostępność opon na dany teren. Dla dużego koła o wiele łatwiej dostać slicki, dla mniejszego konkretny bieżnik w teren.
Kwestia przełożeń w trekkingach i góralach. W przypadku wolnobiegów zębatki 48t miały sens, bo najmniejsza z tyłu to przeważnie 14. Przy kasetach z przodu spokojnie wystarczyłaby 42, co i tak pozwalałoby osiągać prędkości w granicach 50km/h (mało kto tyle osiąga). 48:11 to prędkości rzędu 60-70km/h
Z kolei typowe zestawienie 28:28 bywa za ciężkie pod górkę.
Kwestia możliwości jazdy, prędkości itp. Crossem można wiele w terenie osiągnąć (przy odpowiedniej wprawie prawie wszędzie), ale góralem łatwiej i więcej można. Góralem można mykać po asfalcie, ale nie będzie to tak efektywne jak crossem.
Górala przyjmuje się za uniwersalny rower, bo tak się wpisał w naszą historię. W latach 90 zdominował rynek i cokolwiek innego było ciężko dostępne. Obecnie jest dużo lepiej i różnorodniej. Rower staje się, czy już jest modnym środkiem transportu i ludzie wybierają inne konstrukcje. Także chętniej są wybierane gotowe konstrukcje niż przerabianie pod siebie.
@praktyk
Z błotnikami w mtb bywa ciężko. Jak zmieniłem ramę z crossa na 29" przy tych samych oponach (1,75") nie udało mi się wcisnąć starych błotników (bardziej terenowe niż pełne), a co mówić o 2,1". Nie każdy amortyzator pozwala na zamocowanie błotnika pełnego, a inny nie ma sensu w jeździe po mieście, bo za mało chroni.
Z bagażnikami też bywa problem, bo np. mocowanie hamulca tarczowego nie pozwala przykręcić. Nawet jak znajdziesz odpowiedni (i zapłacisz odpowiednio więcej ;) ), to może okazać się, że koliduje z zaciskiem piasty (mój bagażnik trzeba było szlifować).
Nie mówię, że w crossie nie ma z tym problemu bo są, w końcu konstrukcja ram bardzo podobna. Trekking ma wszystko w komplecie i nie trzeba kombinować jak zamocować.
zobacz wątek