Widok
Słów kilka o tym jak NIE należy prowadzić firmy i zespołu
Słowem wstępu. Zastrzegam, że to nie jest poradnik a raczej anty-poradnik, czyli jak
zostać ci*lowym szefem. Oświadczam, że wszystkie poniższe sytuacje zdarzyły się naprawdę, ale niekoniecznie mi osobiście. Nie ponoszę odpowiedzialności za stosowanie tych zasad a zwłaszcza za wysoką rotację w firmie czy utrudnienia w prowadzeniu procesu rekrutacji w ci*lowych firmach. Wszelkie podobieństwa do waszych firm są przypadkowe i prawie niezamierzone. I uprzedzam pytania: Nie, nie pracowaliśmy nigdy w tej samej firmie, choć można odnieść mylne wrażenie....
1.Twój pracownik jest obrotny? Wyrabia się z pracą szybciej niż inni? Świetnie! Ukarz go i dołóż mu więcej pracy za te same pieniądze
2.Wyślij pracownika na kurs. Opłać kurs. Nie zlecaj mu zadań związanych z nowymi umiejętnościami, a najlepiej zatrudnić kogoś nowego, kto się zna na tym z czego pracownik się szkolił
3.Zmień system premiowy/normy tuż przed wypłatą. Nie wypłaci premii. W ciągu pół roku kup nowy samochód lub chwal się zagranicznymi wczasami albo zakupem nowego jachtu czy domu (tu wpisz drogie acz zbędne dobra)
4.Broń Boże nie mów pracownikowi, że dobrze pracuje. Chwalony pracownik to leniwy pracownik. Za to stosuj często reprymendy słowne, bez ograniczeń
5.Często obiecuj od razu o tym zapominaj. Pracownikowi powiedz, że musiał cię źle zrozumieć. Jeśli jednak pracownik nie dał się spławić i naciska, czynność należy powtarzać
6.Narzekaj, narzekaj, narzekaj, dużo i często i na wszystko a zwłaszcza na słabą kondycję firmy, nierzetelnych kontrahentów, psujący się stary sprzęt i na byłych pracowników
7.Zatrudni na kierownicze stanowisko największą łajzę, manipulanta i d*powłaza jakiego uda ci się znaleźć. Daj mu nieograniczoną władzę i nie kontroluj. Najlepiej niech to będzie ktoś kto został już wcześniej zwolniony za znęcanie się lub mobbing
8.Nie wtrącaj się w sprawy firmy, nie słuchaj się co ludzie do ciebie mówią, a najlepiej udawaj, że cię tam nie ma, spieszysz się albo udawaj, że to nie jest twoja firma
9.Wymagania dyspozycyjności. Dużo wymagaj, mało płać.
10.Rób awanturę za każdym razem, kiedy pracownik nie odbiera po pracy służbowego telefonu. Sam nie odbieraj telefonów z pracy po pracy nigdy. Chwal się na zewnątrz jak mocno dbasz o zachowanie prawidłowego work-life balance w swojej firmie.
11.Podejmuj decyzje szybko i samodzielnie. Najlepiej od razu i arbitralnie. Nie ustalaj i nie konsultuj tego z nikim. Zwłaszcza kiedy dotyczy to zmiany istotnej części czasu pracy pracownika a najlepiej zaplanuj coś na dzień wolny pracownika bez jego wiedzy
12.Z dnia na dzień odwołaj urlopy pracownikom. Tłumacz to nawałem pracy. Następnego dnia idź na swój długi i zasłużony urlop. Nie zapomnij się serdecznie ze wszystkimi pożegnać
13.Zasady w firmie muszą być, najlepiej takie stałe, niewzruszalne. Nieważne, że nie ma takiej potrzeby. Szef musi być twardy i nieugięty
14.Pracownik ma nowe pomysły? Warto je przedstawić publicznie i gremialnie wyśmiać.
Ewentualnie można je najpierw skrytykować a za jakiś czas przedstawić publicznie jako swoje
15.Unikaj konkretów jak ognia. Tłumacz to potrzebą zachowania elastyczności
16.Zwolnij 1/3 pracowników tłumacząc się brakiem zleceń. Pozostałym pracownikom nic nie mów. Nabierz nowych zleceń, wymagaj większej wydajności
17.Zwolnij z hukiem i za nic, najlepszego, najstarszego i najbardziej lubianego pracownika. To nie musi być ta sama osoba, mogą to być zwolnienia hurtowe
18.Zamiast w premie dla pracowników zainwestuj w kamery, podsłuchy i chipy oraz system do namierzania i kontrolowania 24/7. Instalacje trzymaj w tajemnicy przed pracownikami
19.Przerywaj pracę często, głośno i na długo. Organizuj nagłe pilne, spotkania o niczym w środku ważnego zadania, najlepiej krótko przed końcem ważnego terminu. Będziesz miał potem powód do obcięcia premii pracownikom za niedotrzymane terminy
20.Często zmieniaj ustalenia, a winę za chaos zwalaj na innych pracowników
21.Za każdym razem jak przekazujesz pracownikom złe wiadomości podkreślaj w jakiej to wspaniałej firmie mają szczęście i zaszczyt pracować
22.Praca za darmo oczywiście mile widziana, w każdej ilości i o każdej porze
23.Pracownik prosi o przysługę? Potrzebuje pożyczyć służbowe auto/sprzęt? Nie odmawiaj mu tylko cichcem wystaw fakturę za usługę i zrób mu spontaniczne potrącenie z najbliższej pensji
24.Podsuwaj pracownikom dokumenty do podpisu, zwłaszcza takie, którymi będą zaskoczeni, których nikt z nimi nie konsultował. W razie odmowy podpisania postrasz zwolnieniem
25.Wydaje ci się, że pracownik robi coś źle? Pokaż mu jak to się robi, zepsuj to i zostaw rozgrzebane. Opiernicz pracownika, że sobie nie radzi i zostaw go z tematem strasząc obciążeniem finansowym za ewentualne straty
26.Wydawaj polecenia i zarządzenia. Dużo i często. Koniecznie przeciwstawne. Jeśli ktoś ośmieli się to zauważyć to zwyzywaj od głupków i wystaw za drzwi
27.Najlepszy pracownik próbuje od ciebie odejść? Stań na głowie i zrób wszystko, żeby go tylko zatrzymać, po czym odczekaj pół roku i sam go zwolnij, jako powód podając utratę zaufania firmy
28.Nigdy nie ustal i jasnego zakresu zadań ani podziału obowiązków, nie rozliczaj z efektów pracy. Praca ma być zrobiona i nie obchodzi cię jak to zrobią
29.Bądź nieosiągalny dla zwykłych pracowników. Umówione spotkania zawsze przesuwaj, jeśli spotkania się już nie da uniknąć to koniecznie się mocno spóźni i nie okazuj skruchy
30.Mów głośno, że przepisy BHP czy kodeks pracy to relikty poprzedniego systemu albo wymysł nowego socjalizmu i że u ciebie w firmie zawsze się można dogadać, ale takich fanaberii się tu nie stosuje
31.Polecaj pracownikom załatwiać wszystkie sprawy związane z firmą poza godzinami pracy, zwłaszcza obowiązkowe szkolenia i badania
32.Wymagaj od pracownika wykonania zleconej pracy. Nie zapewnij narzędzi. Pracownikowi powiedź, że narzędzia do pracy powinien załatwić sobie we własnym zakresie, zasugeruj, że nie muszą pochodzić z legalnego źródła
33.Często publicznie wypowiadaj się krytycznie i żartuj na temat takich rzeczy jak: ubiór pracownika, jego samochód, jego sytuacja rodzinna lub zainteresowania
34.Podziel pracowników na grupy. Na jednej grupie ćwicz metodę kija na drugiej marchewki, a po pół roku zamiana
35.Zabierz z pracowniczej toalety papier toaletowy, z kuchni pochowaj kubki i czajnik, koniecznie schowaj ekspres do kawy i popielniczkę. Każda minuta spędzona na papierosku lub kawie to realna strata dla firmy
36.Na 20-lecie pracy w firmie ufunduj pracownikowi zestaw firmowych gadżetów, jak: breloczek długopis czy etui do telefonu, i zupełnie nic ponad to
37.Zwracaj się do pracowników po imieniu. Zawsze myl imiona nawet jeśli kogoś znasz od 10 lat
38.Nawet jeśli firma dobrze prosperuje i nie ma problemu z płatnościami kombinuj na różnego rodzaju umowach a wynagrodzenie wypłacaj zawsze w ratach jak za czasów kryzysu, od tak dla zasady
39.Nie przyznawaj się do błędów. Niech piekło prędzej zamarznie. Skutkami swoich błędów zawsze obarczaj innych
40.Ustalaj grafik, pozmieniaj go a o zmianach nikogo nie poinformuj, po czym ochrzań pracownika, że źle do pracy przyszedł, bo to jego wina, mógł się przecież domyślić
41.W pracy jest gwarno? Pracownicy rozmawiaj ze sobą i czasem żartują? Zakaź im rozmawiania ze sobą w trakcie pracy a zwłaszcza głośnego śmiania się, i jeszcze zakaż wyjścia do kibla, bo to straszna strata czasu
42.Krzycz na ludzi. Muszą wiedzieć kto tu rządzi. Krzycz na pracowników, na klientów, na podwykonawców, na wszystkich
43.Oszukuj na podatkach, umowach, materiałach i czym tylko się da. Od pracowników wymagaj bezwzględnej uczciwości i zaświadczenia o niekaralności
44.Wywalaj pracowników na przymusową emeryturę. Mów, że wolisz pracę w młodym i dynamicznym zespole, samemu będąc 60 plus
45.Dorzucaj ludziom pracę aż przestaną się wyrabiać. Powiedz im, że zaległości wynikają ze złej organizacji pracy własnej, sugeruj darmowe nadgodziny
46.Poproś o pilne zlecenie. Dostań je na czas, podziękuj, odłóż do szuflady/magazynu na tydzień i zapomnij o nim
47.Zredukuj zatrudnienie. Nabierz nowych zleceń. Denerwuj się, że nic nie jest zrobione na czas
48.Traktuj urlop pracownika jako nagrodę. Udzielaj go tylko zasłużonym pracownikom a pozostałym odmawiaj z powodu braku zastępstwa i nadmiaru pracy
49.Poproś doświadczonego pracownika o przyuczenie nowego pracownika. Doświadczonego zwolni a czynność powtarzaj
50.Zwolnij doświadczonych pracowników. W ich miejsce zatrudnij świeżaki. Zdziw się, że wydajność spadła a przez błędy ilość pracy nagle wzrosła
51.Młodego pracownika puść samopas, niech sam sobie wszystko zorganizuje
52.Doświadczonego pracownika co chwilę kontroluj i pokazuj dokładnie co i jak ma być zrobione
53.Zatrudni księgową. Każ jej sprzątać kible, dopóki nie przyuczy się do właściwej pracy
54.W pracy jest za gorąco? Ubiegnij żądania pracowników i ewakuuj się na spontaniczny wypad na jachty na mazury, gdzie nie ma zasięgu
55.Miałeś w sobotę dużą, rodzinną imprezę? Zostało mnóstwo jedzenia i nie chcesz, żeby się zmarnowało? Przynieś je we wtorek swoim pracownikom =)
zostać ci*lowym szefem. Oświadczam, że wszystkie poniższe sytuacje zdarzyły się naprawdę, ale niekoniecznie mi osobiście. Nie ponoszę odpowiedzialności za stosowanie tych zasad a zwłaszcza za wysoką rotację w firmie czy utrudnienia w prowadzeniu procesu rekrutacji w ci*lowych firmach. Wszelkie podobieństwa do waszych firm są przypadkowe i prawie niezamierzone. I uprzedzam pytania: Nie, nie pracowaliśmy nigdy w tej samej firmie, choć można odnieść mylne wrażenie....
1.Twój pracownik jest obrotny? Wyrabia się z pracą szybciej niż inni? Świetnie! Ukarz go i dołóż mu więcej pracy za te same pieniądze
2.Wyślij pracownika na kurs. Opłać kurs. Nie zlecaj mu zadań związanych z nowymi umiejętnościami, a najlepiej zatrudnić kogoś nowego, kto się zna na tym z czego pracownik się szkolił
3.Zmień system premiowy/normy tuż przed wypłatą. Nie wypłaci premii. W ciągu pół roku kup nowy samochód lub chwal się zagranicznymi wczasami albo zakupem nowego jachtu czy domu (tu wpisz drogie acz zbędne dobra)
4.Broń Boże nie mów pracownikowi, że dobrze pracuje. Chwalony pracownik to leniwy pracownik. Za to stosuj często reprymendy słowne, bez ograniczeń
5.Często obiecuj od razu o tym zapominaj. Pracownikowi powiedz, że musiał cię źle zrozumieć. Jeśli jednak pracownik nie dał się spławić i naciska, czynność należy powtarzać
6.Narzekaj, narzekaj, narzekaj, dużo i często i na wszystko a zwłaszcza na słabą kondycję firmy, nierzetelnych kontrahentów, psujący się stary sprzęt i na byłych pracowników
7.Zatrudni na kierownicze stanowisko największą łajzę, manipulanta i d*powłaza jakiego uda ci się znaleźć. Daj mu nieograniczoną władzę i nie kontroluj. Najlepiej niech to będzie ktoś kto został już wcześniej zwolniony za znęcanie się lub mobbing
8.Nie wtrącaj się w sprawy firmy, nie słuchaj się co ludzie do ciebie mówią, a najlepiej udawaj, że cię tam nie ma, spieszysz się albo udawaj, że to nie jest twoja firma
9.Wymagania dyspozycyjności. Dużo wymagaj, mało płać.
10.Rób awanturę za każdym razem, kiedy pracownik nie odbiera po pracy służbowego telefonu. Sam nie odbieraj telefonów z pracy po pracy nigdy. Chwal się na zewnątrz jak mocno dbasz o zachowanie prawidłowego work-life balance w swojej firmie.
11.Podejmuj decyzje szybko i samodzielnie. Najlepiej od razu i arbitralnie. Nie ustalaj i nie konsultuj tego z nikim. Zwłaszcza kiedy dotyczy to zmiany istotnej części czasu pracy pracownika a najlepiej zaplanuj coś na dzień wolny pracownika bez jego wiedzy
12.Z dnia na dzień odwołaj urlopy pracownikom. Tłumacz to nawałem pracy. Następnego dnia idź na swój długi i zasłużony urlop. Nie zapomnij się serdecznie ze wszystkimi pożegnać
13.Zasady w firmie muszą być, najlepiej takie stałe, niewzruszalne. Nieważne, że nie ma takiej potrzeby. Szef musi być twardy i nieugięty
14.Pracownik ma nowe pomysły? Warto je przedstawić publicznie i gremialnie wyśmiać.
Ewentualnie można je najpierw skrytykować a za jakiś czas przedstawić publicznie jako swoje
15.Unikaj konkretów jak ognia. Tłumacz to potrzebą zachowania elastyczności
16.Zwolnij 1/3 pracowników tłumacząc się brakiem zleceń. Pozostałym pracownikom nic nie mów. Nabierz nowych zleceń, wymagaj większej wydajności
17.Zwolnij z hukiem i za nic, najlepszego, najstarszego i najbardziej lubianego pracownika. To nie musi być ta sama osoba, mogą to być zwolnienia hurtowe
18.Zamiast w premie dla pracowników zainwestuj w kamery, podsłuchy i chipy oraz system do namierzania i kontrolowania 24/7. Instalacje trzymaj w tajemnicy przed pracownikami
19.Przerywaj pracę często, głośno i na długo. Organizuj nagłe pilne, spotkania o niczym w środku ważnego zadania, najlepiej krótko przed końcem ważnego terminu. Będziesz miał potem powód do obcięcia premii pracownikom za niedotrzymane terminy
20.Często zmieniaj ustalenia, a winę za chaos zwalaj na innych pracowników
21.Za każdym razem jak przekazujesz pracownikom złe wiadomości podkreślaj w jakiej to wspaniałej firmie mają szczęście i zaszczyt pracować
22.Praca za darmo oczywiście mile widziana, w każdej ilości i o każdej porze
23.Pracownik prosi o przysługę? Potrzebuje pożyczyć służbowe auto/sprzęt? Nie odmawiaj mu tylko cichcem wystaw fakturę za usługę i zrób mu spontaniczne potrącenie z najbliższej pensji
24.Podsuwaj pracownikom dokumenty do podpisu, zwłaszcza takie, którymi będą zaskoczeni, których nikt z nimi nie konsultował. W razie odmowy podpisania postrasz zwolnieniem
25.Wydaje ci się, że pracownik robi coś źle? Pokaż mu jak to się robi, zepsuj to i zostaw rozgrzebane. Opiernicz pracownika, że sobie nie radzi i zostaw go z tematem strasząc obciążeniem finansowym za ewentualne straty
26.Wydawaj polecenia i zarządzenia. Dużo i często. Koniecznie przeciwstawne. Jeśli ktoś ośmieli się to zauważyć to zwyzywaj od głupków i wystaw za drzwi
27.Najlepszy pracownik próbuje od ciebie odejść? Stań na głowie i zrób wszystko, żeby go tylko zatrzymać, po czym odczekaj pół roku i sam go zwolnij, jako powód podając utratę zaufania firmy
28.Nigdy nie ustal i jasnego zakresu zadań ani podziału obowiązków, nie rozliczaj z efektów pracy. Praca ma być zrobiona i nie obchodzi cię jak to zrobią
29.Bądź nieosiągalny dla zwykłych pracowników. Umówione spotkania zawsze przesuwaj, jeśli spotkania się już nie da uniknąć to koniecznie się mocno spóźni i nie okazuj skruchy
30.Mów głośno, że przepisy BHP czy kodeks pracy to relikty poprzedniego systemu albo wymysł nowego socjalizmu i że u ciebie w firmie zawsze się można dogadać, ale takich fanaberii się tu nie stosuje
31.Polecaj pracownikom załatwiać wszystkie sprawy związane z firmą poza godzinami pracy, zwłaszcza obowiązkowe szkolenia i badania
32.Wymagaj od pracownika wykonania zleconej pracy. Nie zapewnij narzędzi. Pracownikowi powiedź, że narzędzia do pracy powinien załatwić sobie we własnym zakresie, zasugeruj, że nie muszą pochodzić z legalnego źródła
33.Często publicznie wypowiadaj się krytycznie i żartuj na temat takich rzeczy jak: ubiór pracownika, jego samochód, jego sytuacja rodzinna lub zainteresowania
34.Podziel pracowników na grupy. Na jednej grupie ćwicz metodę kija na drugiej marchewki, a po pół roku zamiana
35.Zabierz z pracowniczej toalety papier toaletowy, z kuchni pochowaj kubki i czajnik, koniecznie schowaj ekspres do kawy i popielniczkę. Każda minuta spędzona na papierosku lub kawie to realna strata dla firmy
36.Na 20-lecie pracy w firmie ufunduj pracownikowi zestaw firmowych gadżetów, jak: breloczek długopis czy etui do telefonu, i zupełnie nic ponad to
37.Zwracaj się do pracowników po imieniu. Zawsze myl imiona nawet jeśli kogoś znasz od 10 lat
38.Nawet jeśli firma dobrze prosperuje i nie ma problemu z płatnościami kombinuj na różnego rodzaju umowach a wynagrodzenie wypłacaj zawsze w ratach jak za czasów kryzysu, od tak dla zasady
39.Nie przyznawaj się do błędów. Niech piekło prędzej zamarznie. Skutkami swoich błędów zawsze obarczaj innych
40.Ustalaj grafik, pozmieniaj go a o zmianach nikogo nie poinformuj, po czym ochrzań pracownika, że źle do pracy przyszedł, bo to jego wina, mógł się przecież domyślić
41.W pracy jest gwarno? Pracownicy rozmawiaj ze sobą i czasem żartują? Zakaź im rozmawiania ze sobą w trakcie pracy a zwłaszcza głośnego śmiania się, i jeszcze zakaż wyjścia do kibla, bo to straszna strata czasu
42.Krzycz na ludzi. Muszą wiedzieć kto tu rządzi. Krzycz na pracowników, na klientów, na podwykonawców, na wszystkich
43.Oszukuj na podatkach, umowach, materiałach i czym tylko się da. Od pracowników wymagaj bezwzględnej uczciwości i zaświadczenia o niekaralności
44.Wywalaj pracowników na przymusową emeryturę. Mów, że wolisz pracę w młodym i dynamicznym zespole, samemu będąc 60 plus
45.Dorzucaj ludziom pracę aż przestaną się wyrabiać. Powiedz im, że zaległości wynikają ze złej organizacji pracy własnej, sugeruj darmowe nadgodziny
46.Poproś o pilne zlecenie. Dostań je na czas, podziękuj, odłóż do szuflady/magazynu na tydzień i zapomnij o nim
47.Zredukuj zatrudnienie. Nabierz nowych zleceń. Denerwuj się, że nic nie jest zrobione na czas
48.Traktuj urlop pracownika jako nagrodę. Udzielaj go tylko zasłużonym pracownikom a pozostałym odmawiaj z powodu braku zastępstwa i nadmiaru pracy
49.Poproś doświadczonego pracownika o przyuczenie nowego pracownika. Doświadczonego zwolni a czynność powtarzaj
50.Zwolnij doświadczonych pracowników. W ich miejsce zatrudnij świeżaki. Zdziw się, że wydajność spadła a przez błędy ilość pracy nagle wzrosła
51.Młodego pracownika puść samopas, niech sam sobie wszystko zorganizuje
52.Doświadczonego pracownika co chwilę kontroluj i pokazuj dokładnie co i jak ma być zrobione
53.Zatrudni księgową. Każ jej sprzątać kible, dopóki nie przyuczy się do właściwej pracy
54.W pracy jest za gorąco? Ubiegnij żądania pracowników i ewakuuj się na spontaniczny wypad na jachty na mazury, gdzie nie ma zasięgu
55.Miałeś w sobotę dużą, rodzinną imprezę? Zostało mnóstwo jedzenia i nie chcesz, żeby się zmarnowało? Przynieś je we wtorek swoim pracownikom =)