Widok

Umiesz jeździć po rondach? Wydaje ci się

Opinie do artykułu: Umiesz jeździć po rondach? Wydaje ci się.


Rondo to najbezpieczniejsze drogowe skrzyżowanie. Pod warunkiem, że wiemy, jak z niego korzystać. Niestety, wielu kierowców - również tych z długoletnim stażem za kierownicą - wjeżdżając na skrzyżowania o ruchu okrężnym zachowują się jak dziecko we mgle. I trudno się dziwić, bo kłopoty z odpowiedziami na nasze pytania mieli nawet eksperci. Dlatego warto stawiać na ronda turbinowe.

Ktoś mądry wymyślił kiedyś skrzyżowania o ruchu okrężnym, żeby wszystkim jeździło się płynniej, a ...
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0

nieuki

Proponuję najpierw nauczyć sie tego, co mówi PRD. A później siadać za kierownicę.
Rozdział 5 - Ruch pojazdów
Oddział 4 - Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu
Art. 22.

1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.

2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:

do prawej krawędzi jezdni jeżeli zamierza skręcić w prawo;
do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi jeżeli zamierza skręcić w lewo.

Przypominam, że do jazdy po rondzie mają zastosowanie przepisy ogólne dotyczące jazdy przez skrzyżowanie.
popieram tę opinię 1 nie zgadzam się z tą opinią 0

dawno w Polsce nie byłem, czy naprawdę u was tak ludzie jeżdżą?

bo nei wiem czy wynajmować mercedesa czy jakieś padło
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 1

nawet w UK ronda to groza

po prostu trzeba zwolnić do prędkości absurdalnej
i mieć oczy dookoła głowy,
a i tak nie unikniesz problemów,
tyle baranów stać na auto teraz, że na drodze jest jak na polu minowym,
jak nie krowy to owce w ludzkiej skórze,
dlatego ja jeżdżę przed szczytem
(poza tym dreszczyk emocji trzyma nas w gotowości)
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0

w PORD uczą inaczej

może idź i im wytłumacz,
że źle uczą
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0

to po to, żeby ten z naprzeciwka się nie wypuścił

informacyjnie,
tak w PORD czyli i ludzie tak jeżdżą w UK, pół na pół,
zależy w jakim miejscu,
jak jeździsz codziennie to każde rondo ma swoje niepisane zasady,
zależy jaka konfiguracja i co jedzie,
czasem żeby autobus czy ciężarówkę wpuścić,
dajemy radę, nikt nie robi z tego hejtu w internecie jak ty
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 4

o, komuś cienka żyłka pękła

przestań chlać to nerwy wzmocnisz
(i może kultury ci przybędzie)
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 4

idź do PORD i powiedz, że ty wiesz lepiej

co ja gadam,
ty wiesz najlepiej
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 3

hahaha, obejrzałem filmik, jeździcie jak piczki na dzikim wschodzie

gdzie do Europy w onucach dzikusy
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 2

Nie wymyślam teorii a jedynie literalnie stosuje to co zapisano w ustawie PoRD.

Zgodnie z PoRD niema absolutnie żadnego znaczenia "ile pasów będzie przy wyjeździe".

Przy zjeżdżaniu z ronda zasada jest prosta i dokładnie taka sama jak na każdym innym skrzyżowaniu - o ile niema oznakowania, które określa z jakiego pasa można skręcić w prawo, to taki manewr można wykonać tylko po dojechaniu do prawej krawędzi jezdni, w takim wypadku, jeśli na wyjeździe jest więcej niż jeden pas to można zająć dowolny z nich.

Natomiast gdy oznakowanie zezwala na opuszczenie ronda z więcej niż jednego pasa to (tak jak na każdym innym skrzyżowaniu) dowolności przy wyborze pasa niema.

Ronda bywają bardzo różne i wszystko zależy od ich budowy i oznakowania, zdarza się, że należy używać lewego kierunkowskazu ale w praktyce wiąże się to z manewrem zmiany pasa (przekroczenie linii przerywanej).
popieram tę opinię 3 nie zgadzam się z tą opinią 1

A może z egzaminatorem, w końcu to on ocenia jazdę i wystawia wynik pozytywny egzaminu.
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0

No i właśnie z tego artykułu wynika, że zjeżdżać z ronda można jedynie z zewnętrznego pasa bo ewidentnie jest to manewr skrętu

Oczywiście da się ten sam artykuł zinterpretować zupełnie inaczej - to jest tak jakby całe rondo było jednym zwykłym skrzyżowaniem ale, choć powszechna, będzie to interpretacja kulawa i możliwa do obalenia.

W takim wypadku, zjazdy z wewnętrznego pasa wydaje się prawidłowy choć jest przecież kolizyjny a ronda miały właśnie taką kolizyjność wyeliminować.

Przykładowo, gdy dwa samochody chcące przejechać takie skrzyżowanie "na wprost", pojazd A jadący lewym pasem (co jest przecież zgodne z Art. 22) i pojazd B jadący prawym pasem (również zgodne z Art 22) ale w relacji prostopadłej do trasy pojazdu B (wjeżdżający na skrzyżowanie z jego prawej strony), spotkają się na wysokości zjazdu pojazdu A, to ich tory jazdy będą się przecinać i co gorsza trudne będzie określenie pierwszeństwa przejazdu.

W takiej sytuacji, obydwa pojazdy jadą równolegle koło siebie, żaden nie sygnalizuje skrętu bo przecież każdy z nich pokonuje skrzyżowanie "prosto", jeden i drugi zajmują niby odpowiednie pasy ruchu a jednak możne dojść do kolizji.

Oczywiście, jeśli kierowca pojazdu A zauważył w którym miejscu pojazd B wjechał na skrzyżowanie to będzie wiedział, że ten będzie jechać prosto i ustąpi mu pierwszeństwa jako pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej ale co jeśli np. skrzyżowanie jest duże a pojazd B jechał szybciej niż A (zgodnie z Art 24 na rondzie można przecież nawet wyprzedzać) i w efekcie kierowca B nie wie skąd przyjechał pojazd B?

Przepisy powinny jednoznacznie określać pierwszeństwo w miejscach kolizyjnych a przy takiej interpretacji mogą wystąpić przypadki gdzie będzie to niemożliwe, stąd jest ona mocno wątpliwa.
popieram tę opinię 1 nie zgadzam się z tą opinią 0

Jest banalnie proste rozwiązanie

We Włoszech jest to rozwiązane banalnie prosto. Otóż z prawego pasa można skręcić jedynie w najbliższy zjazd. Nie można krążyć po rondzie prawym pasem.
popieram tę opinię 2 nie zgadzam się z tą opinią 2

Po w jechaniu na rondo jesteśmy na drodze jednokierunkowe, żeby zjechać z tej drogi trzeba wybrać prawy pas. Nie ma tu skręcania w lewo czy jazdy na wprost. Zawsze jest to zjazd jak z autostrady czy obwodnicy. Czego tu nie rozumieć.
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0

Skręt w lewo z prawego pasa??

Cytat: "W takiej sytuacji, w momencie zderzenia przy wylocie, błąd popełnił kierowca pojazdu A. Wjeżdżając na rondo i poruszając się dalej tym samym pasem ruchu nie mógł skręcić w lewo. W tym przypadku, taki manewr można wykonać wyłącznie z pasa lewego - podkreśla Radosław Ciepliński ze szkoły Enjoy Driving."
A czy nie dostrzega Pan, że ten drugi pojazd zamierza skręcić w prawo (zjazd z ronda) z lewego pasa? Przecież nawet powinien włączyć prawy kierunkowskaz, czyż nie?
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0

Więc nie jest to ruch okrężny.
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0

Pojazd b i a

Pojazd B musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi A.
Co się nie zgadza ? Wszystko jest ok,
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0

Sygnalizuja zamiar skretu w lewo lub zawracania na rondzie, geniuszu.
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0

A po co? to taka sama głupota jakby jeździć na światłach awaryjnych
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0
do góry