budowa i działanie układu wydechowego
Tłumik końcowy Tłumik końcowy
Podstawowymi elementami z jakich składa się układ wydechowy są kolektor wydechowy, tłumik oraz rura wydechowej. Obecnie układ wydechowy wyposażony został dodatkowo w katalizator z sondą lambda, oraz w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych zastosowany został filtr cząstek stałych.

Kolektor wydechowy, który występuje jako pierwszy, przymocowany jest bezpośrednio do bloku silnika i jest elementem odpowiedzialnym za zbieranie gazów spalinowych z kilku sąsiadujących ze sobą cylindrów silnika. Doprowadzeniu on je do wspólnego przewodu. Do tego przewodu może być podłączona dysza napędowa turbosprężarki w silnikach z turbodoładowaniem.

Bezpośrednio w kolektorze wylotowym lub w przewodzie odprowadzającym gazy spalinowe z turbiny umieszczona może byś sonda lambda której zadaniem jest badanie składu spalin. Na podstawie wskazań sondy lambda mikroprocesor steruje dawką paliwa w taki sposób aby skład spalin był jak najbardziej zbliżony do optymalnego.

Kolejnym elementem układu wydechowego jest katalizator, który za pomocą zachodzącym w nim reakcji chemicznych redukuje szkodliwe zamieniając je na dwutlenek węgla, parę wodną oraz czysty azot.

Dalszymi elementami układu wydechowego są tłumiki dźwięku połączone z katalizatorem za pomocą przewodów rurowych. Zazwyczaj stosuje się dwa tłumiki dźwięku połączone szeregowo, z których jeden może być tłumikiem absorpcyjnym odpowiedzialnym za tłumienie wysokich częstotliwości dźwięku, a drugi z nich może być to tłumik komorowy, który odpowiedzialny jest za tłumienie wysokich częstotliwości. Możliwe jest również zastosowanie innych zestawień tych dwóch rodzajów tłumików.